Meer weten over fiets-banden ?
Meer weten over fiets-banden ?
Wat is de invloed van de bandbreedte ?
Een brede band heeft minder rolweerstand
Waarom ?
De band vervormt minder in de lengte-richting
zie Rode pijl - in de tekening
Maar ...
De brede band veert dáárdoor ook minder in !
zie Blauwe pijl
Om dit te begrijpen : noteer éérst
dit hoogst-essentieel punt =
De oppervlakte van de bodem-afdruk ( cm² )
blijft steeds gelijk bij dezelfde druk !
Gevolg
Het ovale bodem-contact blijft steeds even groot :
breed en kort bij de brede band
smal en lang bij de smalle band
Anders gezegd
De lengte van het bodem-contact bepaalt
hoeveel de band inveert
of figuurlijk
hoeveel de cirkel-vorm wordt afgesneden
Resultaat
Een hindernis ( zoals een boomwortel ... )
absorbeert de brede band -letterlijk- minder !
Een (brede) hoge band ( met dezelfde druk )
is hierdoor
Niet comfortabeler !
Vergelijk correct !
Hogere druk in de smalle band
of Lagere druk in de brede band
Met even lang bodem-contact ?
betekent ± dezelfde rolweerstand
Toch heeft een brede band voordelen
Een bredere band - mét minder druk -
heeft meer contact-oppervlakte
De brede band gaat
duidelijk minder snel lek
Het loopvlak van een fietsband is dun -
minder druk per cm² = welkom
Deze band
Slijt minder snel
De band blijft langer rond < belangrijk voor een tweewieler
Bijkomende voordelen ?
Bestaat de bodem uit zand ?
Een brede band
moet dat zand minder diep vastduwen
Fijn - maar ...
daar rijden wil je beter niet
Zand = funest voor alle onderdelen !
Breed betekent ook hoog
Meer ruimte voor piekbelastingen
Werkelijk ?
Dit voordeel is nauwelijks bruikbaar - reden :
Lage druk = minder controle !
Verrassende noot
Op een harde ondergrond
heeft een brede band niet méér grip !
Oppervlakte x 2 = 1/2 druk
Noteer ook
Ondergrond = modder ?
Een brede band =
soms beter / dikwijls niet
Welke invloed heeft de wielgrootte ?
Voor een kleiner wiel
is een hindernis ( zoals een stoeprand of een boomwortel ) hoger :
procentueel / in verhouding
Een wiel is geen wiel
Een wiel is een hefboom
Met aan de ene kant de wiel-as
en aan de andere kant het contactpunt met de weg
Daarom > aha !
diameter x 2 = 1/2 rolweerstand
diameter x 2 = 1/2 werkelijk-élk effect
1/2 diameter = elke tegen-werking x 2
En ...
Wat doet een hefboom alweer ?
afstand x 2 = 1/2 gewicht of 1/2 kracht
Welke Invloed heeft de wielbasis ?
Het zwaartepunt van een fietser is hoog
Dat punt beweegt daardoor sterk naar voor en naar achter
Met een langere wielbasis > minder